Saturday, August 29, 2009

Merdeka..!!! Merdeka...!!!

31 Ogos 1957.....


Bendera Union Jack iaitu bendera British diturunkan di hadapan Bangunan Sultan Abdul Samad, Kuala Lumpur pada tepat pukul 12 malam 31 Ogos 1957. Kemudian, Perdana Menteri Persekutuan Tanah Melayu, Tunku Abdul Rahman mengisytiharkan kemerdekaan di Stadium Merdeka. Jemaah Menteri diumumkan juga pada hari pengisytiharan kemerdekaan



Dan semenjak dari hari itu rakyat Malaysia telah menyambut kemerdekaan ini setiap tahun. Bermula dgn mengingati kenangan manis kemerdekaan itu, dan lama-kelamaan setelah berpuluh tahun, ianya sebagai satu sambutan kemeriahan cuti umum sahaja.


Tiada siapa boleh dipersalahkan apabila rakyat yg ada hari ini tidak dapat menghayati erti kemerdekaan itu lagi. Jika ditanya anak2 muda, anak2 tak berapa muda, dan mak bapak kepada anak2 muda pun, masing2 punya persepsi tersendiri tentang kemerdekaan, tetapi tiada yang akan dapat benar-benar menghayati erti sambutan kemerdekaan ini.


Jika ditanya pula kepada bdk2 QS, apakah erti sambutan hari kemerdekaan yg ke 52 ini, pasti ramai yang akan menjawab, "merdeka = bebas daripada kongkongan dan halangan utk balik ke rumah pada hujung minggu". Sebelum ditahan dan dilarang untuk pulang ke rumah pada hari Jumaat yang lalu, mereka perlu bebas dan merdeka. Mereka perlu pulang dalam terang pada hari Rabu atau Khamis. Sanggup ponteng kuliah, etc. Demi untuk memerdekakan diri daripada tindakan HEP. Ponteng atas nama kemerdekaan.


"Selamatlah" kepada warga PRUBHN yg memonteng itu. Dan kepada yg tabah hati, cekal hati, berkorban untuk tidak ponteng, demi sebuah perjuangan utk kemerdekaan yg lebih bererti dgn Diploma yg berkualiti....

Selamat Menyambut Hari Kemerdekaan

17 comments:

anak merdeka sejati August 30, 2009 at 5:38 AM  

ap yg merdeka!!!
ajar anak org slh
nk ajar pn slh
wt keje slh
mcm mn nk btk anak merdeka???
kene tgk pd lectr dlu la
baru bley merdeka sm2
wtpe nk jatuhkn ank yg sm bangsa
knp x bgun dan merdeka sm2?
bdn yang besar perlu byk idea
jgn lemak naik ke kepala hingga ilang fikiran
fikirkn........

Anonymous August 30, 2009 at 7:38 AM  

huhu...terasa lak
pontg kels...haha
apa2 pun tetp smbut
merdeka...
terima kasih kpd pejuang2 tnh air kita
tnpa mereka..kita xkan hidup dgn
serba moden ini..
sambutlah merdeka dgn rasa kesyukuran...

selmt meymbut hari kemerdekaan yg ke52....

.:iLLuSTraTOr oF HaTi uNGu™ August 30, 2009 at 3:16 PM  

Louange à Allah, car nous avions Merdeka pendant 52 ans

malimkundang August 30, 2009 at 6:33 PM  

anak merdeka sejati.....

ngko apa hal?

malimkundang August 30, 2009 at 7:01 PM  

aku baca byk kali komen 'anak merdeka sejati'...lg byk aku baca...aku jd lg geram kan ngko

ngko marah kat cikteh ke? apa hal? dia ada ajo bende salah kat ngko ke? ngko geng ponteng klas ke? ngko ponteng kelas cikteh ke?

ngko marah kat sumer lect ke? ngko marah sb sumer lect x ajo ngko ttg merdeka ke? atau sumer lect ajo bende salah kat ngko pasai merdeka?

sapa yg nak jato kan ngko nih? cikteh nak jato kn ngko ke? sumer lect nk jato kan ngko? ngko ni sapa yg lect berebut nk jato kan ngko?

ngko marah kat cikteh sb bdn dia beso ke? lemak cikteh byk kat kepala dia ke? lemak cikteh yg byk kat kepala tu dah kaco idea ngko ke sampai ilang fikiran?

ngko apa hal sbenr nya?

aku x phm...aku geram...!!!

Anonymous August 31, 2009 at 12:05 AM  

eh..anak merdeka sejati ape hal??
ko mrh spe?
lctrer?
X BERKAT R IDOP KO!!!!
klu diorg slah pun..smpi akhrat diorg akn trmktub sbg org yg bg kite ilmu dol!!!
igt tu!!!

n 1 more..
hepy bday to wkil part2
farhan syah..(anak mrdeka)
haha..
smoge chat slalu

Anonymous August 31, 2009 at 12:06 PM  

slaMAT meyambut aRi kemErdekaaN kpd smUa waRga PERUBAHAN......

santapan August 31, 2009 at 2:55 PM  

merdeka3x!!

alhmdulillah..
baru tahun ini minat sejarah.
moge2 hari merdeka ini telah memerdekakan kita semua dari jajahan yang halus dari barat.

.....
bukanlah merdeka menjadi keagungan jika islam tidak menyinar di mulut dan tingkah laku.

kritiklah anda dan bersedialah untuk dikritik.

kewajipan vs segan vs takut August 31, 2009 at 2:59 PM  

anak merdeka sejati..???
huh..cantik nama..
kenapa ni..?

malimkundang...
huh..cantik nama..
kenapa ni..?

masing2 ada masalah masing2.
mungkin dia ada masalah yang kita tidak pernah hargai.

pandangan nya mungkin betul dan mungkin salah.

anakmerdeka sejati.

memaafkan lebih baik.jangan kerana dosa orang,kita turut dapat dosa.

-kewajipan vs segan vs takut-

bakteria... September 1, 2009 at 1:36 AM  

bebaskan pemikiran anda ini dari perkara yang negatif...dekatkan diri ngan Tuhan..sentiasa positif..insyaAllah idup akan sentiasa tenang kerana tiada sebarang hasad di dalam ati kte..tu lar makna kemerdekaan yang sebenar...

cikteh September 1, 2009 at 1:55 PM  

dear malimkundang,

janganlah merugikan pahala dan keberkatan posa kat 'anak merdeka sejati' dengan berasa geram dan sebagainya.

saya pun tak tahu apa motif komen dia. dan saya rasa dia pun bukanlah berani sangat akan menulis lagi untuk menjelaskan serta menambah perisa tentang komennya itu.

cuma yang pasti, 'anak merdeka sejati' tidak ponteng kelas saya hari jumaat yang lalu. sebab pada hari jumaat, saya tak de kuliah pun dgn sebarang jenis manusia serabot emosi seperti itu

PUB - KP AP114 September 1, 2009 at 6:53 PM  

SEMOGA ALLAH SWT MERAHMATI MALAYSIA, AMEEN

optimus prime September 1, 2009 at 8:49 PM  

cik.....

'anak merdeka sejati' memang korang ajor tol

Wonderoet September 2, 2009 at 11:21 AM  

wah.. komen yang brani dari anak merdeka sejati......

gary September 2, 2009 at 1:04 PM  

eydgser

Wonderpet September 3, 2009 at 8:08 AM  

gary guna bahasa belanda..... bermaksud aku pon setuju....

Anonymous September 3, 2009 at 12:29 PM  

union jack is a logo of ritual for 'the arrival', mean the arrival of anti-christ(dajjal)

  © Blogger template 'Isolation' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP