Monday, July 27, 2009

Pertandingan Dikir Barat

Alat Dikir Barat dah beli....



Terima Kasih kepada En Che Mat (ayahanda kepada Mantan Setiausaha PERUBAHAN Jul - Nov 2008, Mohammad Aizat b. Che Mat) yang tolong runding harga terbaik untuk peralatan dikir barat ini. Ianya dibeli di Kelantan pada bulan Disember 2007.



Terima kasih kepada Azhar bin Ahmad, mantan Ketua Biro Kerohanian PERUBAHAN Jul - Nov 2007, yang telah membawanya daripada
Kelantan ke Seri Iskandar.



Dah banyak kali guna dah, untuk menghiburkan khalayak warga dan tetamu PERUBAHAN
Semester ni, jom kita buat Pertandingan Dikir Barat pulak.
Kita ada ramai bdk2 kelantan n ganu.


Kita ada ramai yang berbakat.
Kita ada ramai yg mahu menunjukkan bakat



Are-terrrr.....tunggu apa lagi??







Moh kita bertanding....

mula2 kita buat poster....mcm org ni buat
contoh jer la...



Siapa tahu asal-usul dikir barat?

Dipercayai bahawa Dikir barat diperkenalkan di Tanah Melayu mulai tahun 1930 oleh anak tempatan iaitu Tuan Haji Mat Salleh b. Haji Ahmad atau lebih dikenali dengan nama Mat Salleh Tape atau (Mat Leh Tape). Gelaran Tape dihujung namanya adalah panggilan mengikut nama sebuah kampung iaitu Tapang. Kemungkinan juga kebudayaan ini diasaskan beliau di Kampung Tape. Terdapat teori yang mengatakan ia dibawa masuk dari Patani di selatan Siam. Di selatan Siam ia dikenali sebagai dikir karut tetapi disebabkan perkataan karut membawa erti tidak benar menyebabkan masyarakat Kelantan menukar memanggilnya dengan nama dikir barat iaitu merujuk kepada tempat asal dikir itu.

Teori yang kedua berpendapat bahawa dikir barat berasal dari Bangkat iaitu sebuah tempat di negeri India. Di Bangkat, dikir ini dipersembahkan untuk memuja dewa-dewa Hindu. Di India, persembahan dikir dibawa ke Siam kemudian berkembang pula ke Kelantan. Bentuk asal dikir barat ini hanyalah terdiri dari nyanyian juara dan awok-awok sahaja. Adalah dipercayai pantun-pantun yang disampaikan oleh tukang karut adalah ciptaan Mat Leh Tape.

Sumber:

  1. "Dikir Barat"- Warisan Kelantan,Muhamad Nor Mat Yatim, terbitan Perbadanan Muzium Negeri Kelantan.
  2. "Dikir Barat dan Dikir Laba"- Warisan Kelantan 11, Muhamad Nor Mat Yatim, terbitan Perbadanan Muzium Negeri Kelantan.
  3. "Dikir Barat" - Warisan Kesenian Kelantan, Dr. Omar Farouk Bajunid, terbitan Asrama Za'ba, Universiti Malaya Kuala Lumpur

5 comments:

semangkuksup July 28, 2009 at 9:43 PM  

nape cik teh suke sgt DK barat ek? aku rasa bdk qlate pun tak pandang DK nih

eD.qs1b. August 3, 2009 at 10:27 AM  

bgus2..sy rse usaha ckteh ni baik.mse msyuarat agung hari 2,sy tgk tak kurng hebatnya diorang..xsngka ad jgk dK brt dlm qs..

Anonymous August 5, 2009 at 3:19 PM  

mari sama2 kita jayakan pertandingan dikir barat..

ShamQS1E August 5, 2009 at 7:58 PM  

hai..salam dari shamsul bdk klantan..ehh..aku nk join dikir barat..nk wat cner?TLG AKU TAU..aku nk maen gendang ibu..ala,org klantan knal laaa...

amierap4 August 29, 2009 at 4:25 AM  

cik teh,ari 2 ms handle dikir barat ader gak budak kos len yg msj sye tnye diorg leh x join..
2 nnmpknye kiter leh wat DK jd cm bowling gak...
open tuk satu uitm....:)

  © Blogger template 'Isolation' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP